Czy samochody hybrydowe są tańsze w utrzymaniu?
Oszczędność hybrydy wynika z jej konstrukcji
Od premiery pierwszej seryjnie produkowanej hybrydy minęło już prawie 25 lat. Obietnicą pierwszej generacji Toyoty Prius było zapewnienie wszystkim kierowcom czystej, ekonomicznej i komfortowej jazdy. Ćwierć wieku później z nowinki technologicznej hybrydy stały się najchętniej wybieranym źródłem napędu w gamie Toyoty, a ich przewaga nad tradycyjnymi jednostkami benzynowymi i silnikami Diesla nie ogranicza się wyłącznie do niższego spalania i mniejszej misji CO2.
Hybryda jest tańsza w utrzymaniu, dlatego że jest skonstruowana zupełnie inaczej niż tradycyjne auto. Po pierwsze, wykorzystanie dwóch źródeł napędu sprawia, że silnik benzynowy nie musi pracować przez cały czas. W praktyce oznacza to, że za każdym razem, gdy poruszamy się z niewielką prędkością, stajemy na światłach, manewrujemy na parkingu czy wyruszamy w krótką podróż do pracy czy na zakupy, hybryda może wykorzystać energię zmagazynowaną w akumulatorach i pokonać ten dystans, nie zużywając ani jednej kropli paliwa. Statystyki pokazują, że nawet do 77% miejskich tras może zostać pokonanych w trybie elektrycznym.
Statystyki pokazują, że nawet do 77% miejskich tras może zostać pokonanych w trybie elektrycznym.
A co, jeśli w baterii zabraknie prądu? Wtedy silnik spalinowy pozwoli nam poruszać się dalej, ładując jednocześnie baterie, tak by były gotowe wspomóc nas w codziennej jeździe. Hybryda posiada dodatkowo jeszcze jedną niezwykłą umiejętność – odzyskuje energię z hamowania. Hamowanie rekuperacyjne (lub regeneracyjne) pozwala przekazywać energię, która w „normalnych” autach jest zamieniona na ciepło i zmarnowana, prosto do akumulatorów auta i wykorzystywać ją ponownie.
Serwis hybrydy jest tańszy
Wszystkie wyżej opisane technologie oferują podwójną korzyść: nie tylko sprawiają, że codzienna jazda jest o wiele bardziej oszczędna, ale dodatkowo zmniejszają zużycie poszczególnych elementów auta. Na przykład: hamowanie regeneracyjne sprawia, że klocki i tarcze hamulcowe zużywają się wolniej. Każdy kierowca z pewnością zdaje sobie sprawę, jak niekorzystne dla silnika (i portfela!) są krótkie trasy, w których jednostka napędowa nie ma szansy rozgrzać się do temperatury roboczej.
W hybrydzie ten problem nie istnieje z racji możliwości jazdy w trybie EV. Dodatkowo brak takich elementów, jak alternator, rozrusznik, turbina, sprzęgło, koło dwumasowe czy pasek klinowy, jeszcze bardziej zmniejsza awaryjność auta, a co za tym idzie także koszty serwisu.
Bezawaryjność hybryd potwierdzają rankingi
Niezależne zestawienia najbardziej bezawaryjnych aut na świecie nie pozostawiają wątpliwości – hybrydy Toyoty należą do ścisłej czołówki najmniej problematycznych samochodów, jakie można dziś kupić. Toyota jest obecna corocznie w zestawieniu Consumer Reports, największej organizacji badającej zwyczaje i zadowolenie konsumentów w Stanach Zjednoczonych. Modele Auris czy Prius zajmują wysokie miejsca w zestawieniach europejskich instytutów badawczych, takich jak niemiecki TÜV, które prześwietlają awaryjność pojazdów używanych.
Nawet wśród samego segmentu hybryd Toyota nie ma konkurencji. W 2020 roku brytyjski miesięcznik „What Car?” przeprowadził badanie, podczas którego sprawdził używane samochody hybrydowe. Okazało się, że pierwsze pięć miejsc zestawienia zajęły auta Toyoty i Lexusa. Warto odnotować również fakt, że otwierająca zestawienie Toyota Yaris charakteryzowała się 100% bezawaryjnością.
Hybrydy posiadają wyższą wartość odsprzedaży
Hybryda Toyoty generuje oszczędności przez cały okres użytkowania, aż do ostatniego dnia, gdy przychodzi moment rozstania się z autem. Niska utrata wartości samochodów hybrydowych marki wynika ze wspomnianej bezawaryjności oraz coraz większego zaufania dla technologii rozwijanej od ponad 25 lat.
Toyota jako pionier wśród hybryd opracowała już cztery generacje swojego flagowego napędu, za każdym razem usprawniając jego konstrukcję, zmniejszając wagę i rozmiar komponentów, optymalizując przepływ energii i dostarczając kierowcom na całym świecie pojazd, który spełnia obietnicę czystej i komfortowej jazdy przez lata. To zaufanie do marki procentuje, ponieważ klienci na rynku aut używanych również preferują sprawdzone rozwiązania, które odwdzięczą się bezproblemowym użytkowaniem. To spokój umysłu, za który warto dopłacić.
Mity i fakty na temat hybrydy
Pomimo rosnącej popularności hybryd wciąż istnieje wiele mitów dotyczących ich oszczędności. Jednym z nich jest często powtarzany fakt, że ekonomiczne auto nie może oferować zadowalających osiągów. Dla osób znających konstrukcję pojazdu hybrydowego jest to stwierdzenie kompletnie mijające się z prawdą, gdyż moc silnika elektrycznego jest dostępna na zawołanie. Przykładowo najmocniejszą jednostką w modelu Toyota RAV4 jest wersja Hybrid Plug-in, która generuje aż 306 KM i pozwala rozpędzić się do 100 km/h w czasie 6 s.
Osoby, które chciałyby poznać więcej faktów na temat hybryd Toyoty, zapraszamy na stronę https://www.toyota-knedler.com.pl/hybrid-innovation/. Dla tych, którzy rozważają zakup hybrydy, przygotowaliśmy poradnik o tym co warto wiedzieć przed zakupem samochodu hybrydowego. A na tej podstronie: Ile Pali Hybryda, można dowiedzieć się więcej o zużyciu paliwa poszczególnych modeli w gamie Toyoty.